Skip to Content

Jij bent procurement consultant, wat houdt dat in?

In het Nederlands zeggen we ook wel inkoper of inkoopadviseur. Binnen onze afdeling zijn we verantwoordelijk voor alle indirecte uitgaven. Dit betekent dat we alle bedrijfsondersteunende diensten en producten inkopen die het bedrijf nodig heeft om te opereren. Denk daarbij aan IT, pandbeheer, extern personeel, opleidingen of wagenparkbeheer. We begeleiden het inkoopproces van A tot Z en geven advies over de beste leveranciers en contracten.

Wat vind je het leukste aan deze functie?

De afwisseling vind ik leuk, en het contact met mensen. Ik werk aan verschillende projecten voor verschillende afdelingen. De ene keer koop ik iets in voor de zorgtak, daarna weer iets voor de schadetak. Dat zorgt voor veel variatie, want je hebt steeds weer met andere partijen en andere inhoud te maken. Het proces van informatie verzamelen, analyseren en samenwerken met collega's om de beste oplossingen te vinden, daar haal ik energie uit. Het is vooral fijn als iedereen uiteindelijk tevreden is met het resultaat.

Dit bedrijf heeft een sterke drive om klanten op de beste manier te helpen, in plaats van alleen winst maken. Dit heeft mijn beeld van verzekeraars positief veranderd.

Wanneer klap je met een goed gevoel je laptop dicht?

Als ik heb kunnen analyseren waar de inkoopbehoeften liggen en dan tot betere oplossingen kan komen. Het is geweldig om te zien dat je door je werk echt een meerwaarde kunt leveren, bijvoorbeeld door kosten te besparen of betere contracten af te sluiten. Helemaal als dat bedrijfsbrede en ingrijpende projecten zijn, waarbij je met mensen van de operatie tot en met het hoogste bestuursniveau samenwerkt.

Wat had je van tevoren niet gedacht over dit werk?

Ik kon vroeger echt niet stilzitten, dus ik wist zeker dat een kantoorbaan niks voor mij zou zijn. Toch zit ik er nu, zowel vanuit huis werkend als op kantoor. Na mijn opleiding Delta Management ben ik niet in dat werkveld terechtgekomen, maar ben ik uiteindelijk via een IT-detacheerder bij een verzekeraar gaan werken als servicemanager. Ik had niet een heel duidelijk beeld van de branche, omdat ik toch dacht dat het niks voor mij zou zijn. Maar het was een aangename verrassing. Van Service Management ging ik vervolgens naar Procurement en dat doe ik nu al bijna vijf jaar. Het werk is veel dynamischer dan ik dacht. Ik zit echt niet de hele dag achter mijn bureau; er is veel ruimte voor interactie.

Dus je kijkt nu anders naar de verzekeringswereld?

Ja, ik heb gemerkt dat er bij dit bedrijf een sterke drive is om klanten op de beste manier te helpen, in plaats van alleen winst maken. Dit heeft mijn beeld van verzekeraars positief veranderd. Het gaat echt om het bieden van de beste service aan de klanten en dat is iets wat ik niet meteen had verwacht.

Ik zit nu in een young talent program om mijn persoonlijk leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen.

Zijn er nog stappen die je wilt zetten op je carrièrepad?

Ik kan me altijd blijven ontwikkelen, dat is hier goed geregeld. Er zijn genoeg opties om je eigen carrièrepad te bepalen, en er is een all you can learn-budget dat je kunt inzetten om een opleiding te volgen. Ook krijg ik de ruimte om opleidingen tijdens werktijd te doen als ik tijd over heb, dat is heel erg fijn. Ik zit nu in een young talent program om mijn persoonlijk leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Door dit programma leer ik over mijzelf. Over wat ik wil. Wat ik kan. En hoe ik mij daar naartoe ontwikkel.

Waarom zou je als student moeten kiezen voor een baan in de verzekeringsbranche?

Ten eerste omdat het veel dynamischer is dan je denkt. Ik zit niet heel de dag achter mijn bureau. Daarnaast zijn mijn werktijden flexibel en kan ik veel vanuit huis werken. Onze standaard werkweek is trouwens 34 uur, dus je houdt meer privétijd over. Ook is er een groot netwerk van jonge medewerkers die leuke activiteiten, trainingen en netwerkbijeenkomsten organiseren. Het is een stabiele omgeving met veel ruimte voor ontwikkeling en groei. En de verdiensten zijn gewoon goed.

  • Mail bijwerken
  • E-learning Kennismaking Vertrouwd Communiceren (intern communicatie methode)
  • Overleg met leverancier die mogelijk failliet gaat
  • Lunch
  • Bespreking contractverlenging voor een IT project met leverancier’
  • Periodiek overleg met leverancier
  • Werkplanning bijwerken
  • Dageinde overleg met team (30 minuten) + mail bijwerken
  • Mail bijwerken
  • Uitwerken leerdoelen Young Talent Program
  • Doornemen offertes Request for Proposal (RFP) project
  • Overleg contractering nieuwe leverancier
  • Lunch met inkoop projectteam
  • Leverancierpresentaties - RFP project
  • Dageinde overleg team + Overleg met leverancier voor laatste contractpunten
  • Mail bijwerken
  • Leverancierpresentatie - RFP project
  • Mensen bellen + Notitie uitwerken voor verbetering periodiek overleg interne stakeholders
  • Korte evaluatie RFP presentaties + wekelijks overleg (koffie + bijpraten) directe collega
  • Lunch, visje halen op de markt + wat mail bijwerken
  • Opstellen plan van aanpak business opdracht Young Talent Program Opstellen plan van aanpak business opdracht Young Talent Program
  • Inkoopvoordelen inboeken + Leveranciers onboarden op Ecovadis
  • Overleg onboarden externe medewerkers voor een SOW contract + Kapper
  • Mail bijwerken
  • Koffiemoment directe collega & Overleg Business Case + Inkoopvoordeel inkooptraject
  • Leverancier bellen t.a.v. afwijzen preferred supplier schap + Contractaanvragen portaal doorlopen
  • Teamoverleg + coachgesprek Young Talent Program
  • Coachgesprek Young Talent Program + Mail bijwerken
  • Leidinggevende + talentenmiddag Young Talent Program incl. lunch
  • Bbq met team
  • Voorbereiden beoordeling voor consensus RfP project
  • Beoordeling voor consensus overleg RfP
  • Reviewen commercieel voorstel leverancier t.b.v. IT implementatie project
  • Categorie Consultancy overleg
  • Wekelijks overleg Young Talent Program Business Opdracht (+broodje erbij)
  • Jaarplan overleg met team
  • Bespreken Plan van Aanpak Business Opdracht Young Talent Program + Bijpraatmoment directe collega
  • Terugkoppeling RfP project richting leveranciers opstellen en uitsturen
  • Dag en weekafsluiting team + bespreken weekendplannen + Mail bijwerken
  • Bespreking escalatie contractonderhandeling met leverancier