Jij bent UX Designer, wat doe je precies?
UX staat voor User Experience. Het doel is om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke ervaring te bieden voor de gebruiker, in dit geval onze klanten. Om dat te kunnen doen breng ik de digitale klantreis in kaart, werk ik samen met onderzoekers om pijnpunten te identificeren en vervolgens ontwerp en implementeer ik dit samen met developers. Zo werk ik bijvoorbeeld aan nieuwe functies van onze app.
Wat vind je het leukst om te doen?
Het leukste vind ik dat ik mijn grafische achtergrond kan combineren met mijn nieuwsgierigheid. Vooral in het research gedeelte kan ik mijn nieuwsgierigheid goed kwijt. Het design dat ik maak wordt vaak ook geïmplementeerd, waardoor ik het daadwerkelijk live zie en kan gaan testen wat mensen daarvan vinden. Dat vind ik leerzaam. Daarnaast krijg ik veel energie van de sociale kant van mijn werk, zoals samenwerken met collega's en leren van elkaar.
Natuurlijk zijn er ook formelere meetings. Maar het is echt geen stoffige boel, verre van.
Had je een idee wat je te wachten stond bij een verzekeraar?
Toen ik klaar was met mijn studie Communication & Multimedia Design dacht ik: ik ga bij een creatief bureau werken. Uiteindelijk liep dat anders en solliciteerde ik bij mijn huidige werkgever. Ik dacht eerst dat het een vrij formele en serieuze omgeving zou zijn, maar in werkelijkheid is de sfeer veel informeler en gezelliger dan ik had verwacht. En hoewel ik als junior binnenkwam, werd ik helemaal niet zo behandeld. Ik werd direct serieus genomen. Nu werk ik met een geweldige groep collega's en krijg ik veel vrijheid in hoe ik mijn werk indeel.
Kijk je anders naar verzekeringen nu je er in werkt?
Ja, het is echt superleuk en ik had zeker niet verwacht dat ik het al zo lang zou volhouden. Natuurlijk zijn er ook wel formelere meetings, dat hangt ook wel een beetje af van de business unit. Maar het is echt geen stoffige boel, verre van. We zijn met een grote groep designers, zo’n zestig in totaal en er zit dus ook heel veel kennis. Dat is fijn, je kunt hier veel van elkaar leren.
Welke doorgroeimogelijkheden heb je?
Ik ben net overgestapt van het webteam naar het app-team, wat een nieuwe uitdaging voor me is en waar ik ook zelf om heb gevraagd. Het is fijn om te merken dat je dat gewoon aan kunt geven en dat daar naar geluisterd wordt. Ze denken echt met je mee en staan open voor je ambities.
Er is een 'design guild', een groep waar alle UX designers aan deelnemen en waarmee we eens in de zoveel tijd activiteiten organiseren.
Zijn er nog leuke extra’s die je baan met zich meebrengt?
We hebben veel vrijheid in onze werktijden en werklocaties. Ik heb zelf Den Haag als standplaats, maar ik werk ook vaak samen met een andere UX Designers vanuit het kantoor in Rotterdam, waar ik ook woon. Ik werk 36 uur per week en kan mijn uren flexibel indelen.
Ook is er een design guild, een groep waar alle UX designers aan deelnemen en waarmee we eens in de zoveel tijd activiteiten organiseren. Zoals een ‘design talk’, waarbij een UX designer kennis deelt over een onderwerp waar hij of zij gespecialiseerd in is. Of een ‘design demo’: dan presenteren we een bepaald project waar we aan hebben gewerkt en waar andere designers weer van kunnen leren. Ook hebben we een ‘design spark’, een inspirerende sessie, daar wordt ook weleens een spreker voor uitgenodigd. We bezoeken ook af en toe andere bedrijven om daar een kijkje in de keuken te nemen en te leren van hun processen - of die bedrijven komen bij ons. Superinteressant.
- Reizen naar kantoor of thuiswerken
- Stand-up daily
- Weekstart
- Design system demo
- Focus time
- Pauze
- Design spark weeklys
- App patterns update
- Focus time - User stories/sprint board checken
- Ideal flow alignment
- Focus time
- Reizen naar kantoor
- Focus time
- App bi weekly
- Planning App Experience
- Pauze (gezellig lunchen met collega’s)
- Refinement app experience - UX review: PDP improvement
- Introductie nieuw design template Hypotheek
- App navigation patterns
- Focus time
- Reizen naar kantoor of thuiswerken
- Stand-up daily
- Research results
- Focus time
- Pauze
- WCAG-sessie
- Focus time - User stories/sprint board checken
- Reizen naar kantoor
- Stand-up daily
- Asynch chat alignment
- Automated UI testing – App Experience UX
- Pauze
- Alignment Sparen & Beleggen
- Focus time
- Kwartaaloverleg NN App – ‘koffie’
- Demo retail
- Focus time
- Vrij