Jij bent personenschadebehandelaar, wat houdt dat precies in?
Na een verkeersongeval met letsel heb ik gedurende het hele traject contact met het slachtoffer, een advocaat of een verzekeraar. Ik begeleid een slachtoffer tot het einde van een traject en bepaal uiteindelijk ook de hoogte van de vergoeding die ze krijgen voor het letsel en ongemak dat is ontstaan, het zogeheten smartengeld.
Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?
Tijdens mijn studie hbo-rechten ben ik bij een advocatenkantoor gaan werken. Eerst als stagiair en later als jurist, want ik wilde advocaat worden. Maar ik kwam erachter dat dat niet bij me past, dus toen ben ik gaan onderzoeken wat ik nog meer kon met mijn opleiding en zodoende ben ik hier gekomen.
Wat heeft je het meest verrast aan deze baan?
Ik had altijd het beeld dat het werk bij een verzekeraar een beetje saai en stoffig is. Maar het is juist heel afwisselend. Elke zaak is anders; elk mens is anders en elk gesprek dus ook. Die variatie heeft me wel verrast. En ik heb hele leuke collega’s, we werken allemaal samen. We zijn echt één groot team.
Kijk je anders naar verzekeringen nu je erin werkt?
Ja, het leeft meer dan ik van tevoren dacht. Het is veel minder stoffig, minder zwart wit. Het is wel werk waarbij je actief moet nadenken en waarbij je veel gesprekken voert. Want het contact met de slachtoffers staat wel echt centraal.
Wat geeft jou de meeste voldoening in je werk?
De meeste mensen hebben gelukkig nog geen ervaring met letsel na een ongeval, waardoor ze vaak niet weten wat er dan op hen afkomt of wie er voor de kosten opdraait. Dat geeft best wat onzekerheid. Ik vind het fijn dat ik mensen in zo’n situatie hulp kan bieden, dat geeft mij wel voldoening.
Wat vind je het interessantste deel van je werk?
Het beslissende aspect van de functie. Welke kosten worden wel vergoed en welke niet? Het beredeneren van de hoogte van het smartengeld, dat deel van de functie vind ik het leukst om te doen. Daar zit voor mij de uitdaging omdat ik echt de diepte in kan. Richtlijnen raadplegen, uitspraken van soortgelijke gevallen nalezen. Dat uitpluizen, dat maakt het werk interessant.
Waar ben je trots op?
Op de opleidingen die ik haal en de mogelijkheden daarvoor. Ik heb nu bijvoorbeeld de opleiding ‘licht letsel’ gehaald. De volgende zou dan ‘middenzwaar’ worden. Hoe complexer de zaken, hoe meer opleiding je nodig hebt. Want je moet kunnen begrijpen wat er speelt en welke beslissingen je moet maken. Als je zo’n opleiding dan hebt gehaald, dan voelt dat goed. En ik vind het ook superleuk om te leren, dus dat scheelt.
Zijn er doorgroeimogelijkheden?
Jazeker, dat heeft me ook wel positief verrast. Je hebt sowieso gradaties tussen ‘licht letsel’, ‘middenzwaar letsel’ en ‘zwaar letsel’. Dus de complexiteit van de zaken, daar kan je in groeien. Je kunt daarnaast ook coördinator of teammanager worden, of doorgroeien als schaderegelaar. Maar je kunt ook aan de kant van de belangenbehartigers werken, als advocaat of rechtsbijstand van een slachtoffer. Genoeg doorgroeimogelijkheden dus.
En wat zijn jouw ambities?
Ik wil eerst de complexiteit van de schades doorlopen. Op dit moment doe ik licht letsel en ik wil doorgroeien naar middenzwaar en vervolgens zwaar letsel. Als ik dan nog uitdaging zoek, kan ik altijd nog naar buiten gaan. Dus het één op één contact met slachtoffers. Maar voor nu zit ik hier goed op mijn plek.
- E-mails doornemen
- Nieuwe schades in behandeling nemen
- Agenda doornemen
- Lunch
- Belafspraak met belangenbehartiger
- E-mails beantwoorden
- Kantoordag
- Mijn nieuwe schades in behandeling nemen
- Aansprakelijkheid beoordelen
- Team overleg
- Lunchen met collega’s
- Intake- gesprekken met slachtoffers
- Agenda doornemen
- E-mails beantwoorden
- Terug naar huis
- E-mails doornemen
- Nieuwe schades in behandeling nemen
- Schades afwikkelen
- Lunch
- Afwikkelings- gesprek
- Agenda doornemen
- E-mails beantwoorden
- Borrel
- E-mails doornemen
- Dossiers bijwerken
- Schades beoordelen
- Agenda doornemen
- Lunch
- Herstel- gesprekken met slachtoffers
- E-mails beantwoorden
- E-mails doornemen
- Nieuwe schades in behandeling nemen
- Agenda doornemen
- Lunch
- Intake- gesprekken met slachtoffers
- E-mails beantwoorden