Wat doe jij precies in de rol van data analist?
Ik ben vooral bezig met het maken en analyseren van rapportages. Denk aan marktanalyses, benchmarks of managementrapportages, van alles wat. De twee grootste doelen daarvan zijn vooral het informeren van klanten of zelf inzicht krijgen in onze processen en resultaten. Om een voorbeeld te geven: een aantal van onze klanten heeft grote wagenparken, en met onze analyses brengen we de schades in beeld zodat ze ervoor kunnen zorgen dat ze minder schades rijden.
Wat vind je het leukst aan je werk?
Ik heb een vrije rol in wat ik doe. Ik ben niet alleen uitvoerend bezig, maar denk ook mee over het proces. Ik heb geen standaard werkdag, want ik mag zelf mijn uren bepalen. Ook het samenwerken met collega’s van verschillende afdelingen maakt mijn werk interessant; het zorgt ervoor dat ik niet de hele dag achter het scherm van m’n laptop zit. Ik vind het ook leuk om meer gedetailleerde rapportages te maken, zodat ik lekker de diepte in kan.
Wanneer ga je met een voldaan gevoel naar huis?
Als alles klopt. Als je iets vanaf nul opbouwt en er dan uiteindelijk een logische uitkomst is. Of als collega’s echt verder kunnen met wat ik heb gemaakt. Het meest interessante vind ik de hoeveelheid informatie die ik krijg, en dat ik dat vervolgens kan verwerken naar een mooi dashboard. Complexe informatie begrijpelijk maken, zodat het waardevol is voor interne en externe partners. Dat geeft wel een kick.
Het meest interessante vind ik de hoeveelheid informatie die ik krijg, en dat ik dat vervolgens kan verwerken naar een mooi dashboard. Complexe informatie begrijpelijk maken, zodat het waardevol is voor interne en externe partners. Dat geeft wel een kick.
Hoe ben je in de verzekeringsbranche terechtgekomen?
Ik heb toegepaste wiskunde gestudeerd en ik vond het deel ‘financiële wiskunde’ wel boeiend. Via een detacheringsbureau kwam ik bij deze verzekeraar terecht. Eerst om de telefoontjes van klanten aan te nemen en nu dus op deze plek, met dank aan de collega’s die zagen wat ik in mijn mars heb. Het is handig dat ik beide kanten van het verhaal ken. Dus enerzijds de voorkant, maar ook de achterkant met de analyses en reportages. Dat scheelt collega’s uitzoeken, want nu hebben ze iemand op de afdeling zitten die ook kennis van de voorkant heeft.
Kun je je nog herinneren wat voor beeld je van de verzekeringsbranche had voordat je er ging werken?
Omdat mijn werkgever een Duitse partij is, dacht ik eerst dat het misschien heel zakelijk en stijf zou zijn. Maar dat is helemaal niet zo, we hebben een leuk en energiek team. Het is ook echt een team van aanpakken. We hebben ook een aantal partnerships met non-profitorganisaties. Dat zorgt er wel voor dat we niet alleen maar een bedrijf zijn waar verzekerd wordt, maar we ons ook laten zien op andere vlakken. En dat vind ik heel tof.
Is je kijk op de verzekeringswereld nu ook veranderd?
Jazeker. Ik ben vooral bezig met data, en mensen vinden dat vaak saai klinken. Dat dacht ik in het begin zelf ook wel. Maar ik merk dat ik best vaak brainstorm of discussieer in plaats van dat ik de hele dag achter de computer zit. Sterker nog; eigenlijk bestaat 60% van mijn werk uit communicatie en 40% uit echt computerwerk. Dus nee, het is niet saai. En ik vind het een hele vriendelijke en open werkplek. We doen veel verschillende dingen. Dat bevalt me denk ik nog wel het meeste. En inderdaad die vrije rol die ik heb. We willen echt met z'n allen ergens naartoe werken.
Er is ook een leuke personeelsvereniging, die regelmatig uitjes organiseert. Dat zorgt voor meer binding met het bedrijf. Of een kwartaalmeeting in een mooie ruimte, met een hapje en een drankje erbij. Daardoor voel je je ook erg verbonden met je collega's. Ja, ik vermaak me hier wel.
Wat zijn je ambities, wil je nog doorgroeien?
Het verzamelen van data is nu nog redelijk verspreid door de organisatie. Maar ik zou wel naar het scenario willen dat er één plek is waar we hetzelfde denken en doen. Dat is in ieder geval mijn eerste ambitie, om dat allemaal te verzamelen. Zodat onze kennis verenigd is en je niet altijd zelf het wiel hoeft uit te vinden, maar gebruik kunt maken van elkaars kennis en ervaring.
- Reizen naar kantoor
- Wekelijkse processen draaien
- Mails beantwoorden
- Koffiebreak
- Lunch
- MI rapportages maken
- CSM Dashboards maken
- Collega’s helpen met vragen
- Reizen
- Reizen naar kantoor
- Weekstart
- Aanvoerdersoverleg
- Lunch
- Macro schrijven voor automatische mailverzending
- Wekelijks IT overleg
- Koffiebreak
- Aanpassing in dashboards verwerken
- Afdelingsborrel
- Uitslapen
- Automatiseren van Excel handelingen in Alteryx
- Koffiebreak
- Automatiseren van Excel handelingen in Alteryx
- Lunch
- KPI-dashboards
- Overleg vaststellen collectieve korting
- Gesprek met manager
- Uitwerken kleine taken
- Reizen naar kantoor
- Bijpraten met collega’s
- Taken uitwerken
- Lunch
- Bijpraten met collega’s
- Koffiebreak
- Taken uitwerken
- Reizen
- Uitslapen
- Bijscholing
- Benchmark analyse opstellen
- Met partner doornemen dashboards
- Lunch
- Klantbezoek
- Reizen
- Renewal doorsturen naar IT
- Reizen